Det angår oss
Sista dag för inlämning av bidrag är 18 december.
Kurre vill att ni fortsätter att läsa dagstidningar. Denna gången vill han ha exempel på nyheter som påverkar era liv nu och i framtiden. Välj nyheter som är bra för er, men också nyheter som ni tror påverkar er negativt. Kurre vill veta vad nyheterna handlar om och hur ni tänker.
OBS! Deltagande klasser väljer själva hur de vill arbeta med temat Håll koll. Lektionsförslagen här är endast avsedda som inspiration.
• Så här kan du alltid arbeta med uppdragen
• Hämta lärarhandledningen till följande förslag (pdf)
Basuppgift - Nyhetsbevakning
Kurre undrar vilka nyheter ni tror påverkar era liv nu och i framtiden. Vad är bra för er? Vilka nyheter är dåliga? Leta också efter händelser som gör er glada och sådana som ni blir förvånade över. Kanske hittar ni också något som verkar otroligt eller helt fantastiskt?
1. Samhällskunskap
VI BEHÖVER VARANDRA
Samla bilder i tidningen som visar att vi behöver varandra. Skriv egna bildtexter. Berätta vad människorna gör på bilden, var i samhället de befinner sig samt vilka uppgifter eller yrken de har. Förklara för Kurre hur vi behöver varandra.
2. Historia och religion
KURRES ALMANACKA
Under november och december är tidningarna fulla av annonser och nyheter inför jul och advent. Tillverka en almanacka och klistra in tidningsklipp hur vi förbereder och firar idag. Men berätta också hur det var förr. Fyll almanackan med gamla och nya traditioner.
3 Geografi
NYHETSBERÄTTELSER SOM ANGÅR
Samla på viktiga nyheter från olika geografiska platser nära och långt bort. Markera era platser på en karta. Skriv berättelser om vad som händer på dessa platser.
4. Biologi
NATURDAGBOK
Samla på djur och växter som dagstidningen skriver om. Ta reda på varför tidningen skriver om dem. Läs mer om och berätta för Kurre hur de förbereder sig för att klara vintern. Ge varje djur eller växt en egen röst i din naturdagbok. Visa Kurre någon sida.
5. Teknik
KURRES TEKNIKORDLISTA
Kurre gillar teknik. Nu vill han att du ska leta i annonser och nyhetstexter efter bilder på tekniska hjälpmedel och uppfinningar som vi använder nu eller som kommer att ha betydelse i framtiden. Gör en bildordlista med förklaringar på hur de tekniska grejerna funkar och varför de är bra för oss.
6. Bild
HUR JOBBAR FOTOGRAFERNA?
Studera tidningsbilder och fundera på hur det var för fotograferna i fotoögonblicket. Hur arbetade de?
Visa några exempel på:
• ögonblicksbilder, där ni tycker att fotografen lyckades fånga ett ögonblick.
• arrangerade bilder, där ni tror att fotografen haft gott om tid att påverka hur bilden ska se ut.
7. Svenska
LÖPSEDLAR I FRAMTIDEN
Se framåt och försök tänka ut vilka konsekvenserna blir av det som ni läser i dagens tidning. Välj nyheter som känns viktiga för er och skriv löpsedlar som visar vad som kan ha hänt med dem i framtiden. Några exempel på löpsedlar:
- Skriv löpsedlar som visar vad ni tror eller hoppas har hänt med dagens nyhet om fem år.
- Skriv löpsedlar kring en och samma nyhet. Datera från nu och flera år framåt
8. Matematik
DET KAN DU RÄKNA MED
Välj en nyhet med siffror eller tal i. Berätta vad som har hänt. Räkna ut vad du tror hände sedan. Varför tror du så? Redovisa för Kurre.
9. mediekompass.se
Varje vecka lägger mediekompass.se ut ett lektionsförslag som oftast utgår får en aktuell händelse. Välj gärna något av dessa att arbeta med.
mediekompass.se


Om oss
Arrangerades i samarbete med: Arvika Nyheter, Bohusläningen, Filipstads Tidning, Fryksdals-Bygden, Göteborgs-Posten, Hallands Nyheter, Hallandsposten, Helsingborgs Dagblad, Hjo Tidning, Karlskoga Tidning, Karlstads-Tidningen, Katrineholms-Kuriren, Mariestads-Tidningen, Norra Halland, Nya Lidköpings-Tidningen, Nya Kristinehamns-Posten, Nya Wermlands-Tidningen, Skaraborgs Allehanda, Skaraborgsbygden, Sydsvenskan, Säffle Tidning, Värmlands Folkblad och TTELA.