Uppladdning pågår...
Anmäl din skolklass Bli en Kurre-kurir
Tävlar i område Norra Halland, Kungsbacka

Skutan år 2-3

Från Fullriggaren Malevik
Antal elever: 32

« Tillbaka till klassens sida på Presstationen


Temauppdrag

DET VISSTE JAG INTE

Gör som Kurre! Läs tidningen och bli klok!
Berätta för alla på Presstationen vad tidningen lär er i klassen.

Förslag på olika sätt att jobba med uppdraget:
Här kan du läsa mer om vad förslagen handlar om

1. Vet du att … Håll utkik i tidningen efter spännande fakta.
2. Skriv faktarutor Ge bakgrund till intressanta nyheter.
3. Klassen djurbok Samla bilder på djur till ”Klassens djurbok”.
4. ”Man lär sig något nytt varje dag” Gör veckocollage på veckans nyheter.
5. Så funkar det Samla på artiklar där tidningen enkelt och begripligt förklarar något svårt.

Klassens bidrag

Hej Kurre och alla andra klasser!
Vi har arbetat med tre av uppgifterna. Så här har vi gjort.

1 Vi har tillsammans gjort en "Vet du att" bok. Vi fick i hemuppgift att leta reda på något som vi inte visste och som vi ville berätta för de andra i klassen. Denna bok kan vi sedan fylla på om och när vi hittar andra spännande artiklar.

2. vi gjorde det samma med "klassens djurbok". Dessutom så har vi fått bra övning varje gång som vi redovisat de artiklar som vi själva valt. Det var svårare att hitta bra djurartiklar, men alla var nöjda med sina redovisningar. Nu har vi två bra levande böcker i klassen.

3. Vi har inte gjort något collage utan att har man hittat något i tidningen som man vill visa och berätta om så har man visat det. Alltså "lärde vi oss något nytt många dagar".

Vi tycker att det har varit roliga uppgifter och ser fram emot vårens nya uppdrag.

God Jul från oss på Skutan!

Kommentar från Kurre:

Hoppas att era böcker har blivit riktigt tjocka vid slutet av läsåret. Så kul att ni har berättat nyheter för varandra, det är mycket bättre att berätta än att läsa högt innantill i tidningen.

/Kurre

Kommentarer


Skriv en kommentar till klassens arbete!

Ditt namn:

Din e-postadress:: *

Din kommentar: