Uppladdning pågår...
Anmäl din skolklass Bli en Kurre-kurir
Tävlar i område Mediekompass Skaraborg - NLT, SLA, MT, HT och Skb


2-3:an

Från Jungs friskola
Antal elever: 16
Hemsida: www.jungsfriskola.se

« Tillbaka till klassens sida på Presstationen


Temauppdrag

Gräv där du står

Den här perioden vill Kurre att ni hänger med ordentligt i nyhetsflödet. Samla på nyheter som ni tycker berör. Presentera nyheterna för varandra i klassen och diskutera varför och på vilket sätt de känns viktiga. Berätta för Kurre vad ni har diskuterat och visa exempel på de viktigaste nyheterna.
Temaperioden avslutas 6 mars.
» Förslag på hur ni kan jobba | Hämta lärarhandledning (pdf)

Klassens bidrag

Hej hopp!

Vi har jobbat på flera olika sätt med ditt uppdrag.

1. På fredagar brukar vi titta på Lilla Aktuellt. Efteråt samtalar vi alltid om nyheterna. De sista veckorna har vi provat ett nytt sätt. Fröken väljer ut 4 av programmets nyheter, en för varje hörn i klassrummet. Varje barn ställer sig i hörnet med den nyhet som hen tyckte var mest intressant. Sen berättar vi för klassen varför just den nyheten berörde.

2. Pararbete: Nyheter och geografi.                                              Först läste vi två och två tidning och valde tillsammans ut en nyhet som var intressant. Vi sammanfattade artikeln med egna ord. Sen  letade vi upp platsen på kartan och skrev fakta om platsen, t ex vilket landskap, sevärdheter och hur stor folkmängd.  Faktan sökte vi på internet. Det var ganska svårt eftersom det var krånglig fakta. Alla grupper fick redovisa sin nyhet för klassen.

Nu är vi så glada att vi samlat ihop poäng som räcker till finalen!!!!

Kramar från Kurres guldnötter

Kommentar från Kurre:

Hej! Och jag är så stolt över er och att ni har tagit er till finalen. Ni är en av mina allra bästa klasser och presterar alltid jättebra varje gång. Nu tackar jag för alla fina bidrag och önskar er lycka till! Hälsningar Kurre


Uppladdat material:

Två och två letar vi nyheter i tidningar, skriver sammanfattning och söker fakta om platsen på internet.



Kommentarer


Skriv en kommentar till klassens arbete!

Ditt namn:

Din e-postadress:: *

Din kommentar: