Uppladdning pågår...
Anmäl din skolklass Bli en Kurre-kurir
Tävlar i område Göteborgs-Posten

4B

Från Skutehagens skola
Antal elever: 21

« Tillbaka till klassens sida på Presstationen


Temauppdrag

Håll koll!

Den här perioden vill Kurre att ni hänger med ordentligt i nyhetsflödet. Samla på nyheter som ni tycker berör. Presentera nyheterna för varandra i klassen och diskutera varför och på vilket sätt de känns viktiga. Berätta för Kurre vad ni har diskuterat och visa exempel på de viktigaste nyheterna.

Temaperioden avslutas 25 oktober.

» Förslag på hur ni kan jobba

Klassens bidrag

Till Kurre angående arbetet med den första temaperioden i 4B, Skutehagen.

Hej Kurre. Här kommer först en beskrivning av ur vi arbetat med temaperioden och efter det mer detaljer om själva arbetet.

Så här har vi arbetat:

Vi har letat efter artiklar som handlar om skolämnet NO. Det har behövts lite hjälp för att veta vad NO är men bland de artiklar som funnits har eleverna sedan fått välja. Efter det har eleverna:

  • läst och jobbat sig fram till att förstå artikeln,

  • valt ut och skrivit upp vad de ska säga till klassen,

  • själva eller med lite hjälp hittat en diskussionsfråga att nämna inför klassen,

  • stått framför klassen och berättat om sin artikel, gett klassen diskussionsfrågan/frågorna samt lett diskussionen så att läraren varit fri att ta anteckningar om vad som sägs.

Läraren har antecknat artikelrubriken och diskussionsfrågan och frågor ”till Kurre” som kvarstår efter diskussionen. Läraren har alltså inte gripit in för att svara på alla frågor. Läraren har också prickat i ett protokoll efter varje elev har talat och gett 1,2 eller 3 poäng på det sagda där:

  1. En poäng kan vara att man säger någon faktauppgift eller fråga som är relevant i sammanhanget och redan inte är nämnts.

  2. Två poäng; någon faktauppgift som förklarar något ungefär på åk 4-nivå eller en motsvarande insiktsfull fråga som leder diskussionen framåt.

  3. Tre poäng; någon faktauppgift som förklarar någon specifik faktauppgift eller mer komplicerat sammanhang/samband, mer är vad man brukar kunna i åk 4 eller en motsvarande insiktsfull fråga som leder diskussionen framåt.

Här är våra rubriker, viss fakta och några frågor, lite olika hur mycket jag som lärare hunnit anteckna vid olika tillfällen:

Liam pratar om snöfall i Lappland.

Melker berättar att svamptorkan är över och att det kommer en ny säsong med svamp. Vilka svampar känner klassen till, frågar han.

Elin pratar om mjölkkrisen i Sverige. Att sluta dricka mjölk påverkar inte miljön. Svensk mjölk klimatsmartast i världen. Vi diskuterar samband. Vad händer med Sveriges landskap om många gårdar läggs ner försöker vi förstå. Hur vet man om produkten är gjord på svensk mjölk, undrar klassen.

Dricker Kurre mycket mjölk?

Hugo pratar om uppkopplade prylar i hemmen och att säkerheten hotas av hackers. Vilka uppkopplade prylar har vi i klassen hemma? Vi pratar om att sjukvården är allt mer uppkopplad. Har Kurre många sådana prylar på presstationen?

Här behöver vi komplettera med resten av eleverna. Det kommer…

Kommentarer


Skriv en kommentar till klassens arbete!

Ditt namn:

Din e-postadress:: *

Din kommentar: