Uppladdning pågår...
Anmäl din skolklass Bli en Kurre-kurir
Tävlar i område Göteborgs-Posten

2A

Från Hästhagenskolan
Antal elever: 29

« Tillbaka till klassens sida på Presstationen


Temauppdrag

Gräv där du står

Det vi läser om i tidningen i dag står kanske att läsa i framtidens historiebok. Men det vi gör nu gjorde också människor förr i tiden, fast på ett annat sätt. Läs tidningen och berätta för Kurre hur det var förr  och hur du tror att det blir i framtiden.

Se förslag på arbetssätt | Hämta lärarhandledning

Temaperioden avslutas 22 december.

Klassens bidrag

Vi började med att prata om hur vi trodde att det var förr i tiden, hur det är nu och hur vi tror att det kommer att vara i framtiden.
I framtiden tror vi att allt är miljövänligare, att det är bättre i andra fattiga länder, att FN kommer att lyckas bättre, bättre mat, fler datorer, flygande bilar samt nya djur och insekter.

Sedan arbetade vi i grupper och vi fick välja om vi skulle arbeta med yrken eller barn och vuxna förr, nu och i framtiden. Vi redovisade vårt arbete i form av collage. Vi fick bl a veta att förr i tiden fick bara män över 170 cm arbeta som poliser. Det tyckte vi var konstigt. Förr i tiden hade man örter i medicinen och på 1940-talet började man använda penicillin.I framtiden tror vi att det kommer att finnas mer medicin för fler sjukdomar.

En mormor i klassen kom och berättade för oss hur barn var klädda förr i tiden i bondefamiljen, i staden, på herrgården och på slottet. Vi har ett slott här i närheten som heter Nääs slott. Så nu vet vi hur man var klädd där. Hon berättade också om att torparna arbetade på Floda säteri och som lön fick de bo i säteriets torp ute i skogarna. Vi fick också prova på att klä oss som man gjorde på 1800-talet. 

Kommentar från Kurre:

Vilket roligt arbete. Hoppas att ni får rätt om att mediciner kommer att kunna bota fler sjukdomar.
Bra att bad en mormor berätta om kläder. Har ni gjort dockorna på bilden? De har så fina förkläden på sig.

/Kurre


Uppladdat material:







Kommentarer


Skriv en kommentar till klassens arbete!

Ditt namn:

Din e-postadress:: *

Din kommentar: