Uppladdning pågår...
Anmäl din skolklass Bli en Kurre-kurir
Tävlar i område Göteborgs-Posten

4D

Från Skutehagens skola
Antal elever: 25

« Tillbaka till klassens sida på Presstationen


Temauppdrag

Lyssna på mig

I tidningen kan du läsa om vad som händer där vi bor. För att du och alla andra ska trivas och må bra måste vi hjälpas åt att berätta hur vi vill ha det i samhället. Nu är Kurre nyfiken på vad du tycker.

Se förslag på arbetssätt | Hämta lärarhandledning

Temaperioden avslutas 26 oktober.

Klassens bidrag

Uppgift 1- Vad tycker du?

Vi fick leta artiklar i tidningen var för sig. Vi har  berättat om vad vi fick för någon känsla arg, ledsen, glad, förvånad, sur, förbanad, överaskad, intresserad och nyfiken. Vi  fick redovisa dem och sedan satt vi upp dem på vägen.

Skrivet av: Vilma N, Jacob

 

Uppgift 2- Det intresserar oss

Vi talade om artikeln: Cykelvägar för att inte köra bil på Linnégatan.

Vi har kommit på nya typer av bränsle och bilar. Tex, solceller, rapsolja.

Många i klassen var delaktiga och gav många förslag på olika saker.

Vi hade förslag på saker som var mer miljövänliga saker  tex, elbil, cykla mer, gå mer.

Vi pratade också om att om vi åker för mycket bil tar bensinen från havsbotten.

Skrivet av : Alva Giöbel och Linn Larsve

Uppgift 3-Gnissel

Vi har jobbat med gnissel. Alla i klassen har fått ta upp varsitt gnissel. Vi har fått fram en del om: sopor, poliser, ekonomi och trafik. Vi har också hittat en del om att barn och vuxna som inte får den hjälp och sjukvård de behöver.

Skrivet av: Ebba Green och Alva Stridh

Kommentar från Kurre:

Så bra! Ni har jobbat precis så som jag hoppades att ni skulle göra. 
Trafikfrågor tycker jag är jätteviktiga samhällsfrågor. Därför blev jag glad när jag såg att ni hade intresserat er för detta. Spännande att ni hittade så många förslag på hur man kan få trafiken att bli miljövänligare.

Tänk att alla hittade ett eget gnissel. Tyvärr  verkar det finnas mycket gnissel inom sjukvården. Det måste bli en skärpning.

/Kurre


Uppladdat material:













Kommentarer


Skriv en kommentar till klassens arbete!

Ditt namn:

Din e-postadress:: *

Din kommentar: