Uppladdning pågår...
Anmäl din skolklass Bli en Kurre-kurir
Tävlar i område Ttela

4B

Från Lyrfågelskolan
Tävlingsnamn: Lyrfågelns 4B
Antal elever: 20
Hemsida: http://portal.kub.trollhattan.se/web_portal/web_lyr/web_lyr_0_sta

« Tillbaka till klassens sida på Presstationen


Temauppdrag

Runt omkring

Berg, jord, luft och vatten finns runt omkring oss. Där lever växter och djur och där finns naturtillgångar. Kurre undrar hur människor påverkar och påverkas av naturen.

Läs tidningen och berätta för Kurre vad ni hittar.

Se förslag på arbetssätt | Hämta lärarhandledning

Klassens bidrag

Vi fick jobba två och två och leta i massor av ttela för att leta efter bilder på miljöhjältar eller miljöbovar. Vi klippte ut bilder som passade och skriv en text till varför precis den bilden visar en hjälte eller en bov.

En del bilder visar bäde hjältar och bovar t ex när någon skräpat ner på Hunneberg och det är folk där och städar upp. En annan bild som är både och är en  på en bil. Så här skrev Evelina B och Felix: "Vissa bilar är bra för miljön och andra dåliga. Elbilar och biogasbilar är miljöhjältar och diesel/bensin är miljöbov."

Till en bild med en buss skrev -"Julia och Elias: Det är bra med buss för att det finns plats för fler än i en bil. Vi  tycker att det är en bra sak för miljön. Och det är bra att den går på biogas från våra sopor och det förstör inte miljön."

Oskar skriver:"De som odlar blommor är miljöhjältar för när blommorna odlats klart ger de oss syre så att vi kan andas"

Det var kul att leta i tidningarna men det var ibland svårt att komma på vad vi skulle skriva för att det skulle bli bra till bilden.

Hälsningar klass 4B på Lyrfågelskolan i Trollhättan

Kommentar från Kurre:

Ni skriver att det var svårt att komma på vad ni skulle skriva. Men när jag tittar på bilden som ni har skickat in verkar det som att ni har skrivit jättemycket.
Så bra att bussarna hos er går på biogas. Tänk att man kan göra gas av sopor. Undrar just hur det går till.
/Kurre

Uppladdat material:

När alla hade tagit fram bilder fick de berätta för klassen varför de valde bilden och motivera varför bilderna visade hjältar eller bovar. Sedan satte vi dem på planschen på hjälte- eller bovsidan.


Kommentarer


Skriv en kommentar till klassens arbete!

Ditt namn:

Din e-postadress:: *

Din kommentar: